~tHEm~

Tuesday, November 22, 2011

KALAU LAH BOLEH....

Assalamualaikum w.b.t...

MALAS.
malas untuk berlab report
malas untuk bertesis
malas untuk berkajian tindakan
malas untuk berjurnal refleksi
malas untuk membaca nota dengan tujuan bertest
malas untuk berslide powerpoint dengan tujuan membentang
dah tahu banyak kerja tetap bermalas-malasan lagi -__-"


[yes, i am lazy.fullstop.]

dulu, zaman kecik selalu berangan nak cepat2 jadi orang dewasa.
boleh kerja pakai kereta (tak main anak2 rumah lagi)
boleh mekap2
boleh lawa2
boleh bercinta..eh?
boleh pergi mana2 ikut suka (berdikarilah konon)
boleh pegang duit banyak2 (macamlah jadi orang kaya)
boleh masuk u sebab nampak orang masuk u macam hebat je.
boleh elak dari buat kerja sekolah (kalau ada rezeki masuk u,tetap kena buat assignment. up sikit.)
boleh buat keputusan sendiri (tanpa pengaruh orang lain)
takkan kena marah lagi kat mak (tetap kena marah jugak)

bila dah menjangkau dewasa...
saya mula baca buku Remaja. bukan lagi buku Anak2 Sidek, Doremon, dan Kawan.
saya mula kena belajar masak sendiri. bukan lagi main masak olok2 belakang rumah.
saya mula beremosional tak bertempat. bukan lagi hanya tahu gelak bila kawan buat lawak dan menangis bila kena marah.
saya mula konfius untuk undi siapa, maklumlah dah boleh nak ngundi dah..XP
saya mula pening nak pilih kerjaya apa (kerja susah nak dapat dah)
yang paling ketara,saya mula fikir bila nak kawen (bukan saya sahaja,malah mereka2 yang lain juga). nak pakai baju apa, nak guna tema apa..(lambat lagi)

sungguh tidak seronok menjadi seorang yang dewasa.
jadi macam ni lah..dapat kerja yang banyak2.
tanggungjawab besar sebab setiap tindakan kena ada rasa tanggungjawab.
banyak masalah datang secara mengejut. kena handle pun sendiri jugak.
banyak menggunakan duit kadang2 untuk benda yang tak diperlukan pun.

[kedudukan sekarang adalah di tengah2]


"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir."
[Surah Al-Baqarah; 286]

maka redhalah akan umur yang dianugerahkan sekarang. hantuk kepala ke meja, sambung buat kerja.sekian.

[saya malas.tapi saya kena rajin.ayuh bergigih]



No comments: