~tHEm~

Saturday, March 26, 2011

terbaikkah AKU???

as salam..
makin kerap hasilkan entri.mode rajin mengarang tiba2 menyerang minda dan fizikal.tapi bab eseimen, konfem mode malas ambek alih.terok betol...-_-"

berbalik kepada cerita asal, susahkan untuk menjadi yang terbaik untuk orang lain???kadang2 kita dah rasa diri kita semua dah sempurna dalam pelbagai segi. contoh menjadi terbaik untuk diri sendiri; belajar tinggi2 bawak balik skrol (bagi memastikan kehidupan terjamin) , pegi hospital bila sakit (kadang2, jenis yang payah kat bau hospital pun ada jugak) , mekap cantik2 (bagi PEREMPUAN sahaja) , pegi senam pecahkan lemak ,ambik supplement bagai (kununnya jaga badan mau kasi cantek macam model)  .

tapi macam mana nak jadi terbaik untuk orang lain???menjadi terbaik bermakna menjadi cantik di mata merekakah? atau menjadi sopan, lagak baik di depan merekakah?? atau juga bersikap hipokrit dalam makna kata lain memuji, berbaik2, memberi barangan dan sebagainya??

untuk menjadi yang terbaik untuk orang lain, dalam konteks sesuatu perhubungan, perlunya seseorang individu itu bertindak menyenangkan hati individu yang lain. bukan juga bermakna perlu bersikap hipokrit dalam perlakuan malah perkataan. tak semua perkara perlu dibincangkan secara berterus terang andai kita tahu hal tersebut dapat menyebabkan individu yang lain terasa. tapi, tak bermakna juga kita boleh sesuka hati melakukan sesuatu perkara yang tidak disukai oleh individu tersebut dengan bertindak mendiamkan sesuatu hal yang perlu untuk individu tersebut tahu.

tidak perlu untuk mencari yang terbaik andai kita sendiri tidak boleh menjadi yang terbaik buat orang lain. andai telah menjumpainya, maka rugi andai tidak menjaganya untuk terus bersama kita. jika individu tersebut sentiasa memberikan setiap kelapangan, ruang dan masa mereka semata-mata untuk kita, kenapa kita bertindak sebaliknya. mungkin benar ada sakitnya, tapi hilangnya tak berganti. tak perlu lagi untuk kesali atas kesalahan sendiri andai mereka menjauhi. begitu juga dalam konteks hubungan dengan Sang Pencipta. manusia dicampakkan di dunia untuk mengabdikan diri kepada-Nya. menjadi hamba yang terbaik buat Pemilik Nyawa dengan berusaha memperbaiki diri dalam apa jua keadaan.




3 comments:

Anonymous said...

*** ******* ****

Az roy said...

nice...

Anonymous said...

<3<3<3<3 <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3 <3<3<3<3<3<3<3 <3 <3<3<3 <3<3<3<3<3<3<3 <3<3<3<3