~tHEm~

Sunday, August 22, 2010

saya nak bertunang!!!


sekadar gambar tontonan

salam ramadhan buat semua..
sejak2 berpuase ni, agak malas untuk mengupdate kan blog selalu. masa cukup banyak kalau sekadar untuk melempiaskan idea di sini.tapi memandangkan jari malas untuk mengarang, banyak cerita2 yang dirasakan mau dicoret, terbantut seketika. malahan da tak ingat pun nak cerite ape..huhuhu...

di kesempatan ini, ingin ana mengucapkan takziah untuk keluarga Dr Haniza sekeluarga di atas pemergian ayahanda tercinta awal ramadhan lalu. beliau merupakan lecturer yang mengajar subjek bioteknologi & pada minggu ni, Insya Allah akan diadakan majlis Iftar bersama2 studentnya beserta tahlil buat ayahanda beliau. minggu ni jugak akan berhimpunnya student2 biologi yang akan berbuka puase bersama -sama di bawah anjuran Jabatan Biologi..murah rezeki minggu ni..ermm...alhamdulillah....

berbalik kepada tujuan asal entri pada kali ini, bukan niat untuk riak, apatah lagi obses mencari publisiti untuk diri sendiri. perihal bertunang tidak ade kena mengena dengan diri ana. namun teringat tym cuti sem aritu. terkenang kat satu rancangan yang menampilkan pasangan suami isteri yang 'sweet'..apa lagi kalau bukan SEMANIS KURMA. suka untuk mendengar & menonton telatah Dato' Siti Nor Bahyah & Ustaz Akashah.
tajuk tym 2 adalah SIHIR. emm..tapi ape pulak kene mengena dengan perihal bertunang??? bagi sape2 yang menonton episod 2 sudah semestinya tahu kenapa. orang dulu2 pernah berkata; kalau kita mimpi kena patuk kat ular, mesti tak lama lagi ade orang nak masuk meminang...tapi percayakah anda akan ura2 tersebut???

menurut apa yang dijelaskan oleh ustaz jemputan dalam show 2, mimpi dipatuk ular tidak ade kena mengena dengan perihal bakal dipinang. tetapi, ini tandanya bahawa diri anda sudah hampir kepada sihir atau sihir mula menular dalam diri anda. manusia zaman sekarang lagi ramai yang buruk sifat pada hatinya. sentiasa ada sahaja yang tidak puas hati atas kelebihan orang lain sehingga sanggup menderitakan orang lain menggunakan bantuan jin @ syaitan.

pernah satu ketika dahulu, terjadi 1 kisah dalam kehidupan ana sendiri, dek kerana cemburu yang melampau. perasaan cemburu melanda hati salah seorang si anak, lalu 'mengenakan' seorang hamba Allah ni. mungkin jugak Allah nak tunjukkan balik siapa yang benar, sehinggalah sihir tadi tidak mengena pada orang yang sepatutnya, tetapi beralih kepada ibunya sendiri...huhu..macam2 dunia..

jadi, konklusinya, kalau tak puas hati dengan seseorang disebabkan kelebihan yang dia miliki, usahalah sendiri untuk menjadi sebaik itu juga. tidak perlu menggunakan budaya yang songsang lagi sesat tersebut. disebutkan juga pada akhir rancangan, antara usaha2 untuk mengelakkan dari terkena sihir, amalkan lah selalu ayat2 Al-Quran. antaranya ialah membaca surah 3 Kul tiga kali pada setiap pagi & petang, mengamalkan surah Al-Qasas ;ayat 21, surah Al-Baqarah; ayat 255(kursi) dan 285-286, & surah Al-Kahfi; ayat 10

masih banyak lagi ayat2 Al-Quran yang boleh dijadikan amalan bagi memelihara diri dari perbuatan khianat ini. agaknya kalau tak berkait dengan sihir pom, mungkin berlaku jugak situasi di mana terjadinya fitnah & hasad dengki dari orang lain. tetapi tak semua mimpi boley dipercayai tentang tafsirannya...semuanya boleh difikirkan oleh akal logik..cuma, yang penting, mintalah perlindungan dari-Nya selalu.....sekian sahaja kerajinan pada kali ini....
.....WALLAHUALAM....

nota tangan: tak pernah mimpi kena patuk kat ular, tapi kalau kena kejar banyak kali gak..nebes betul tym 2..huhu..

2 comments:

Anonymous said...

hhhhhhahahahahhah...xpe dah ada tunang dah..jangan bimbang

deviation said...

aik..dah bertunang ke lom ni?